مشاوره کودک و نوجوان
20 ژوئن

مشاوره کودک و نوجوان یکی از مهم ترین حوزه های مشاوره و روانشناسی می باشد. ارتباط با دنیای کودکان و نوجوانان راه مختص به خود را می طلبد. دکتر احمد شریف نژاد متخصص روانشناسی سلامت با ارایه راهکارها و آموزش مهارت های موثر ، والدین را برای مقابله با انواع چالش های کودکان و نوجوانان یاری می کند.

آموزش تربیت جنسی کودک”

یکی از اصول مهم تربیت جنسی کودک این است که کودک بتواند با خیال راحت سوال های خودش را بپرسد از والدین بدون هیچ گونه نگرانی در هر مقطع سنی که هستن.

در اینجا چند موضوع مطرح می‌شود که والدین باید توجه کنند.

موضوع اول :بازی جنسی

این بازی از محدوده سنی ۴ سال به بعد شروع میشه .

نمونه بارز :دکتر بازی هست که از ۴ سالگی یه بعد طبیعی هست

طبیعی بودن در اینجا به این معنی هست که نگاهشون به تفاوت های جنسی مطرح است که چرا بدن من با یکی دیگه (جنس مخالف )فرق داره .

درصورتی که والده در پاسخ به سوالای کودک رفتاری نسنجیده صورت بگیرد احساس ارزشمندی و عزت نفس کودک و شکل گیری هویت جنسی کودک به خطر میوفته .باید در این مراحل توجه کنیم که به کودک درسن جواب بدیم و متناسب با سن آنها جواب بدیم قانع کننده باشه .

 

  • موضوع بعدی خود ارضایی کودک

لمس آلت تناسلی در کودک در حد معمول امری طبیعی هست

بعضی از والدین نگران میشن و برخورد نشون میدن .

این امر طبیعی هست اما اگر وسواس گونه باشد و این خودارضایی مدام انجام بشه این غیر طبیعی هست و حتما باید برخورد جدی صورت بگیرد چه از طرف والدین و چه پزشک.

 

  • سو استفاده و آزار جنسی

متاسفانه آمار بالا هست

آزاردهندگان جنسی چه کودکانی را انتحاب می‌کنند؟

افرادی که مرتکب آزار جنسی کودکان می‌شوند بیشتر کودکانی را انتحاب می‌کنند که ازعزت نفس پایینی برخوردارند و نیاز به توجه و محبت در آنها بالاتر از هست .

در نتیجه والده باید طوری رفتار کنند که کودک عزت نفس خودش رو از دست نده و با کودک رفتاری درست داشته باشند و کودک رو از محبت و توجه دریغ نکنند تا مورد استفاده این افراد سو استفاده و آزار جنسی قرار نگیرند.

هویت جنسی [یعنی احساسی که کودک شما به خودش به عنوان یک دختر یا پسر دارد]

  • اگر کودک شما از خودش و جنسی که دارد خوشحال باشد و رضایتمند باشد و به خوبی نقش هاس مرتبط با جنس خودش رو می‌پذیرد و مشتاقانه خودش رو عضوی از جمع زنانه یا مردانه می‌داند هویت جنسی سالمی دارد .

 

🔺️نقش والدین در هویت جنسی کودک :

والدین نقش مهمی در در شکل گیری هویت جنسی سالم در فرزندان دارند .

  • هر رفتاری از والدین که باعث کاهش احساس ارزشمندی و دوست داشتنی بودن کودک شود،کودک خودش به عنوان دختر یا پسر دوست ندارد و آرزو جنس مقابل و همین زمینه باعث عدم شکل گیری یک هویت جنسی سالم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *