مشاوره قبل از ازدواج
13 دسامبر

در این ویدئو دکتر احمد شریف نژاد ، متخصص روانشناسی سلامت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ، مهم ترین آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری از این آسیب ها را توضیح می دهند. (مشاوره قبل از ازدواج)

امروز در مورد آسیب های اجتماعی صحبت می کنیم  و می‌خواهیم بدانیم که چگونه از این آسیب ها باید جلوگیری کرد ؟

ما آسیب های اجتماعی مهمی در اجتماع داریم که طلاق یکی از مهم ترین این آسیب هاست.

بعد از آن اعتیاد خشونت های خانوادگی مثل کودک آزاری و همسر آزاری و خیانت از دیگر آسیب های اجتماعی است

حال چگونه می‌توان این آسیب های اجتماعی را کنترل کرد؟

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره ازدواج یا مشاوره قبل از ازدواج فرآیندی مشاوره ای برای زوج هایی است که قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد ازدواج به فکر ازدواج هستند تا سازگاری و هماهنگی خود را در زندگی مشترک ارزیابی کنند و مسائل مختلف مربوط به زندگی زناشویی خود را در نظر بگیرند. ، از آن بهره می برند.

هدف اصلی مشاوره قبل از ازدواج، راهنمایی و حمایت زوجین در تصمیم گیری قبل از ازدواج است. در این فرآیند روانشناس و مشاور ازدواج به زوجین کمک می کند تا خود و یکدیگر را بهتر درک کنند، ارزش ها، اولویت ها، اهداف و انتظارات خود را بررسی و ارزیابی کنند، همچنین مسائل مربوط به ارتباط متقابل و نقش ارتباطی خانواده، تعهدات متقابل و مسائل مالی برنامه ریزی زندگی مشترک و سایر جنبه های مرتبط را بررسی و حل کنید.

  • مشاوره پیش از ازدواج چیست؟ داوطلبان مشاوره پیش از ازدواج چه کسانی هستند ؟
  • مشاوره قبل از ازدواج چگونه می تواند به ما کمک کند؟
  • چرا با من مشاوره ازدواج دهید؟
  • مشاوره قبل از ازدواج هم میتواند، مشاوره آنلاین باشد؟
  • چه ضرورتي دارد قبل از ازدواج با فردي مشاوره انجام بدهيم؟
  •  مهمترین موضوعاتی که روانشناس در جلسات مشاوره پیش از ازدواج  به آنها توجه می کند چیست ؟
  •  با توجه به بالا گرفتن بحثها درباره‌ افزایش آمار ازدواجهای ناموفق، مشاوره در زمینه ازدواج، چه کمکی به افراد در طول زندگی می‌کند؟
  •   در چه مرحله‌اي از آشنايي دو طرف، بايد مشاوره پيش از ازدواج اتفاق بيفتد؟ 
  • فرايند معمولي که در جلسات مشاوره پيش از ازدواج اتفاق مي‌افتد، شامل چه مراحلي است و چه محتوايي دارد و چه چرخه‌اي را پشت سر مي‌گذارد؟ 
  • آيا خانواده‌ها هم بايد در اين جلسات حضور داشته باشند؟ 
  • جلسات مشاوره پيش از ازدواج به صورت فردي هم ممکن است اتفاق افتد يا حتما بايد با حضور هر دو نفر برگزار شود؟ 
  • هدف اصلی در مشاوره پیش از ازدواج چیست و کدام مرحله‌ی مشاوره از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
  • مشاوره بعد از ازدواج به چه میزان در پیشگیری از بروز اختلافات تأثیرگذار است؟

همه این سوالات در ذهن زوجین در ابتدای ازدواج به وجود میاد،به آنها پیشنهاد مشاوره با دکتر روانشناس و متخصص روانشناس خوب داده می شود.

مشاوره پیش از ازدواج

یکی از گام های عملی و موثر در کاهش آسیب های اجتماعی مشاوره های قبل از ازدواج است اگر ازدواج ها درست صورت بگیرد  و زوجینی که ساختار روانی و فکری آن ها باهم هماهنگ باشد و با ملاک های درست آشنایی داشته باشند و ازدواج درستی در گام اول صورت بگیرد در مرحله بعد این زوجین آموزش هایی در زمینه  مهارت های زندگی همسر داری و فرزند پروری را یاد بگیرند جلوی این آسیب هارا می‌توان گرفت، نتیجه این انتخاب های درست در آینده ی ناراحت کننده ای مانند طلاق مواجه نخواهیم شد بنابر این اهمیت زیادی دارد که ما با فرایند مشاوره های قبل از ازدواج آشنایی داشته باشیم و یاد بگیریم خانواده ها قبل از اینکه انتخاب مهمی را داشته باشند اطلاعات کافی را از متخصصین حوزه سلامت روان جمع آوری کنند.

مشاوره پیش از ازدواج چیست ؟

باور خیلی از مردم این است که فکر می‌کنند با شخصی ازدواج کنیم و زمانی زیر یک سقف برویم آن لحظه همسر خود را می‌شناسیم و یا مناسب آن ها هست یا نه و تصورشان راجب ازدواج مانند خرید هندوانه است یعنی اول هندوانه را ما باید بخریم و بعد از باز کردن هندوانه می‌فهمیم که این هندوانه خوب است یا خیر . در حالی که اگر ما به یک میوه فروشی برویم و بدانیم سال هاست که این کار را انجام می‌دهد  و وقتی از او بخواهیم یک هندوانه خوب به ما بدهد یک هندوانه خوب جدا می‌کند و به ما می‌دهد. در مورد ازدواج هم ماجرا همین است،  ما باید با اطمینان قابل قبول دست به انتخاب  همسر بزنیم به همین دلیل یک فرایند جلسات قبل از ازدواج ناراحت کننده ای مانند طلاق مواجه نخواهیم شد بنابر این اهمیت زیادی دارد که ما با فرایند مشاوره های قبل از ازدواج آشنایی داشته باشیم و یاد بگیریم خانواده ها قبل از اینکه انتخاب مهمی را داشته باشند اطلاعات کافی را از متخصصین حوضه سلامت روان جمع آوری کنند.

مشاوره قبل از ازدواج

 خيلي‌ها هنوز بر اين باور هستند که ازدواج هندوانه دربسته‌اي است که تا باز نشود، خوبي و بدي آن مشخص نمي‌شود. اکثر افرادي هم که اين حرف را مي‌زنند، خودشان تجربه ناخوشايندي از ازدواجشان داشته‌اند و بيشتر قسمت و تقدير الهي را مقصر مي‌دانند و نه انتخابي که خودشان کرده‌اند اما يادمان نرود موقع خريد‌کردن همان هندوانه دربسته‌اي که نگران سالم يا خراب‌بودن آن هستيم، از تجربه آقاي ميوه‌فروش استفاده مي‌کنيم و از او مي‌خواهيم که خوبش را برايمان سوا کند (البته اگر ميوه‌فروش قابل‌اعتمادي باشد.) مشاوره پيش از ازدواج هم همين نقش را براي ما بازی مي‌کند. شما هرچقدر هم که فکر کنيد بهترين مرد يا زن روي کره زمين را پيدا کرده‌ايد، بازهم به‌دليل هيجانات ناشي از علاقه زياد ممکن است دچار خطا شويد و تصميم اشتباهي بگيريد. مشاوره پيش از ازدواج، همين دوراهي‌ها و چاله ها را برايتان مشخص مي‌کند و يک نقشه راه درست براي تشکيل يک زندگي مناسب را در اختيارتان قرار می دهد.

مشاوره قبل از ازدواج چیست ؟

مشاوره پیش از ازدواج  نوعی مشاوره کوتاه مدت است که تعداد جلسات آن می تواند بین ۴ تا ۱۰ جلسه باشد. اهداف این نوع مشاوره: آماده سازی مراجعان برای تصمیم گیری درست برای ازدواج است و چنین چیزی در صورتی امکان پذیر است که مراجعان به اطلاعات کافی دسترسی داشته باشند. در سراسر فرآیند مشاوره ازدواج، روانشناس باید این امکان را برای مراجعان فراهم سازد تا به اطلاعات کافی و ناب دست یابند و در نهایت امکان تصمیم گیری را برای مراجع تسهیل نماید..

مشاوره ازدواج برنامه ای است برای سنجش میزان تناسب زوجین با یکدیگر. نقشی که مشاور در اینجا ایفا می کند در چند حیطه می گنجد.

حیطه اول: مشاور با استفاده از برخی پرسشنامه ها و مصاحبه ها میزان تناسب یا عدم تناسب طرفین را مورد سنجش قرار می دهد.

حیطه دوم: شامل شناسایی مشکلات درونی است. در صورتی که داوطلب دارای مشکلات رفتاری یاشخصیتی و … باشند. در اینجا شناسایی می شود و جهت اصلاح آن اطلاعات لازم به طرفین داده می شود. در این مقطع، مشاور می تواند با احتمال بالایی، مشکلاتی را که زوجین – با در نظر گرفتن ویژگی های طرفین – پس از ازدواج با آن روبرو خواهند بود، یادآور شود و نهایتاً طرفین را به ازدواج یا عدم ازدواج و یا ازدواج مشروط به درمان و آموزش های خاص راهنمایی کند.

مشاوره ازدواج با هدف آشنایی زوجین با ملاک های درست ازدواج، کسب شناخت بیشتر آنها درباره خودشان و نیز کسب آگاهی بیشتر درباره ازدواج و بررسی هدف آنها از ازدواج صورت می گیرد. در واقع یکی از وظایف متخصص مشاوره این است که به سوالات شما در تمام زمینه های ازدواج پاسخ داده و ابهامات شما را در هر یک از زمینه های مورد اشاره برطرف نماید.

عموما متخصصین در حوزه سلامت روان به دلیل اینکه با آسیب های روانی آشنایی بیشتری دارند این مشاوره ها را انجام می‌دهند تا بتوانید انتخاب درست داشته باشید.

پس اولین مسئله این است که ما ضرورت مشاوره قبل از ازدواج را دریابیم و مشاوره روانشناسی آنلاین هم میتواند در فرایند مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک کند.

مشاوره پیش از ازدواج

در این فرایند مشاوره های قبل از ازدواج چه اتفاقی می افتد؟

سه موارد فرایند مشاوره قبل از ازدواج ،اولین مورد که در این جلسه ها اتفاق می افتد این است که زوجین ما با ملاک های درست ازدواج آشنا می‌شوند یعنی خیلی از زوجین که به ما مراجعه می‌کنند وقتی در جلسه هستند و صحبت می‌کنند مثلا زوجی به این باور رسیدند که چون همدیگر را دوست دارند پس این کفایت می‌کند برا اینکه ازدواج کنیم ..

این ملاک، ملاک کافی نیست ما ملاک های متعددی را در جلسات مشاوره قبل ازدواج مطرح میکنیم و یک لیستی به زوجین می‌دهیم و میگوییم از الان به بعد راجب این لیست حرف بزنید که راجب تایپ و ساختار روانی و شخصیت فرد درون گرایی و برون‌گرایی  و هیجانی و غیر هیجانی بودن آنها و …

پس اولین اتفاق مهم آشنایی با ملاک های درست است ،، و دومین مسئله این است که زوجین اول باید خودشان را درست بشناسند و ساختار روانی و شخصیت خود را باید کامل بشناسند و وقتی خود را بشناسند متوجه می‌شوند که چه کسی برای آن ها مناسب است این جلسات به ما کمک می‌کند که با ساختار روانی و شخصیت خود آشنا شویم و آیا این این ساختار من سالم است یا خیر؟

در گام بعد ما به کمک روانشناس با ساختار روانی و شخصیت فرد مقابل آشنا می‌شویم یعنی متوجه می‌شویم او چه شخصیتی دارد و آیا سالم است یا خیر و آیا باهم همخوانی دارند یا خیر.

مثلا اگر در طی فرایند جلسات کسی هیجانی است و طرف مقابل کم هیجان است  قطعا این ازدواج، ازدواج مناسبی نخواهد بود و دومین آگاهی به یک شناخت بهتر از خودشان و طرف مقابلشان میرسند.

سومین آگاهی باید زوجین ما بدست بیاورند این است که با انتظارات خانواده ها هم آشنا بشوند و آیا این باورها و اعتقادات و تفکر با طرف مقابل همخوانی دارند یا خیر.

با توجه به بالا گرفتن بحثها درباره‌ افزایش آمار ازدواجهای ناموفق، مشاوره در زمینه ازدواج، چه کمکی به افراد در طول زندگی می‌کند؟

ازدواج مساله بسیار مهمی است که بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه شمار روز افزون طلاق موجب شده است تا صاحبنظران به فکر پیدا کردن راه حل هایی باشند که یک ازدواج موفق و سالم را فراهم ساخته و  مانع از شیوع و افزایش آمار طلاق و سایر آسیب های اجتماعی  شوند.

مشاوره قبل از ازدواج ابتدا در زمینه مسائل پزشکی و ژنتیکی آغاز گردید و امروزه در زمینه مسائل شخصیتی و روانی توسعه یافته است . از طرف دیگر آمار بالای طلاق و ناسازگاری زوجین در سال های اخیر در کشور ما و بخصوص در خراسان رضوی  نشان داده است که نبود مهارت های کافی در زوجین و ازدواج ها و انتخاب های نامناسب از دلایل مهم این پدیده بوده است.آموزش در مراحل مختلف ازدواج می‌تواند از آمار ازدواجهای ناموفق و به تبع آن  از آسیب هایی همچون طلاق، کودک‌آزاری، خشونت های خانوادگی، اعتیاد، همسرآزاری و … بکاهد .از این رو مراجعه به یک روانشناس کارآزموده و آگاه ضروری می نماید.

زوجین مشاوره پیش از ازدواج چه کسانی هستند ؟

داوطلبان مشاوره پیش از ازدواج را می توان به چند دسته تقسیم کرد.

  1. کسانی که در اوایل آشنایی برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند.
  2. کسانی که در اواسط آشنایی (حداقل ۶ ماه از رابطه آنها گذشته باشد) به مشاوره مراجعه می کنند.
  3. کسانی که مدتها پس از آشنایی به مشاور مراجعه می کنند و هدف آن ها تصمیم گیری مناسب یا گرفتن نظر نهایی روان شناس یا مشاور برای ازدواج است.

مهمترین موضوعاتی که روانشناس در جلسات مشاوره پیش از ازدواج  به آنها توجه می کند چیست ؟

  1. سنجش و ارزیابی شخصیت طرفین به منظور اطمینان از سلامت روان
  2. سنجش خلق و خو و سایر عوامل شخصیت به منظور بررسی میزان تناسب و هم خوانی دو طرف
  3. کمک به طرفین به منظور شناخت بیشتر خودشان (خودآگاهی)
  4. اصلاح رفتار و بهبود سبک زندگی در صورت لزوم
  5. آموزش مهارت های لازم برای آغاز و ادامه زندگی مشترک
  6. بررسی تناسب سنی زوجین
  7. بررسی انگیزه و دلایل ازدواج طرفین
  8. بررسی انتظارات متقابل طرفین از زندگی مشترک
  9. بررسی بلوغ عاطفی، روانی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی طرفین
  10. بررسی مشکلات سلامت و بیماری طرفین
  11. بررسی تناسب طبقه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی طرفین
  12. در صورت وجود شرایط پرخطر ارجاع  به مشاور ژنتیک
  13. بررسی سلامت فرد از نظر سوء مصرف مواد و …
  14. بررسی ازدواج های پرخطر
  15. بررسی طرفین در خصوص هیجان خواهی یا کم هیجانی (گرمی یا سردی جنسی) و تناسب یا عدم تناسب آنها
  1. سنجش و ارزیابی شخصیت طرفین به منظور اطمینان از سلامت روان
  2. سنجش خلق و خو و سایر عوامل شخصیت به منظور بررسی میزان تناسب و هم خوانی دو طرف
  3. کمک به طرفین به منظور شناخت بیشتر خودشان (خودآگاهی)
  4. اصلاح رفتار و بهبود سبک زندگی در صورت لزوم
  5. آموزش مهارت های لازم برای آغاز و ادامه زندگی مشترک
  6. بررسی تناسب سنی زوجین
  7. بررسی انگیزه و دلایل ازدواج طرفین
  8. بررسی انتظارات متقابل طرفین از زندگی مشترک
  9. بررسی بلوغ عاطفی، روانی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی طرفین
  10. بررسی مشکلات سلامت و بیماری طرفین
  11. بررسی تناسب طبقه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی طرفین
  12. در صورت وجود شرایط پرخطر ارجاع  به مشاور ژنتیک
  13. بررسی سلامت فرد از نظر سوء مصرف مواد و …
  14. بررسی ازدواج های پرخطر

بررسی طرفین در خصوص هیجان خواهی یا کم هیجانی (گرمی یا سردی جنسی) و تناسب یا عدم تناسب آنها

مشاوره پيش از ازدواج هم توسط کساني که تحصيلات روان‌شناسي دارند و هم افرادي که مشاوره خوانده‌اند، انجام مي‌شود ولي براي انجام مشاوره پيش از ازدواج، روان‌شناس باليني اولويت دارد؛ به‌دليل اينکه روان‌شناسان بهتر مي‌توانند مشکلات شخصيتي افراد را تشخيص دهند، توصيه مي‌شود که براي انجام اين نوع مشاوره‌ها، نزد يک روان‌شناس باليني که تخصص مشاوره پيش از ازدواج را دارد مراجعه کنیم .سایر ملاک ها :

  1. روانشناسانی که دوره های تخصصی مشاور پیش از ازدواج را گذرانده اند
  2. روانشناسانی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در روانشناسی یا مشاوره دارند .
  3. روانشناسانی که دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی دارند.
  4. روانشناسانی که تجربه کافی در این حیطه دارند .
  5. روانشناسانی که آشنایی کافی با مصاحبه تشخیصی دارند .
  6. روانشناسانی که یک رویکرد درمانی تعریف شده در فرآیند کار دارند .

چه ضرورتي دارد قبل از ازدواج با فردي مشاوره انجام بدهيم؟

تصميم به ازدواج يکي از مهم‌ترين رویدادهایی است که در زندگي هر کس اتفاق مي‌افتد. از آنجايي که قصد ما از ازدواج‌کردن تشکيل يک خانواده بوده و قرار است در زير سايه اين خانواده فرزندي به وجود بيايد و رشد کند، بايد در انتخاب فردي که قرار است با او تشکيل زندگي بدهيم، بسيار دقيق و نکته‌سنجانه عمل کنيم.

در چه مرحله‌اي از آشنايي دو طرف، بايد مشاوره پيش از ازدواج اتفاق بيفتد؟ 

مشاوره پيش از ازدواج هم در زمان آشنايي دو نفر با هم و هم بعد از مرحله خواستگاري اتفاق مي‌افتد.  به اين صورت که ممکن است دو نفر قبل از انجام مراحل رسمي خواستگاري و به‌واسطه آشنايي‌ای که با يکديگر دارند، احساس کنند به هم علاقه‌مند شده‌اند و مايل هستند، نزد يک مشاور بروند و ميزان تناسب همديگر براي امر ازدواج را بسنجند يا اينکه بعد از مراسم خواستگاري و تصميم قطعي براي ازدواج، اين مشاوره انجام شود. فرايند مشاوره در هر دو شکل، هيچ تفاوتي ندارد و يک فرايند معمول در همه اين مراحل اتفاق مي‌افتد.

فرايند معمولي که در جلسات مشاوره پيش از ازدواج اتفاق مي‌افتد، شامل چه مراحلي است؟ چه محتوايي دارد و چه چرخه‌اي را پشت سر مي‌گذارد؟ 
آنچه در اين جلسات اتفاق مي‌افتد و يک فرايند چهار تا ۱۰ جلسه‌اي را شامل مي‌شود، حضور هر دو نفر در يک جلسه مشترک مشاوره پيش از ازدواج است. در اين جلسه ابتدايي، ميزان و مدت آشنايي دو نفر با يکديگر و دلایلي که براي ازدواج مطرح مي‌کنند، شنيده مي‌شود؛ سپس در جلسات جداگانه هر فرد به تنهايي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. اين ارزيابي، مشاوره و مصاحبه‌هاي فردي را شامل مي‌شود تا ميزان نگرش و شخصيت افراد مشخص شود و مشاور، ذهنيتي از هر دو نفر پيدا کند و ميزان همخواني آنها را بسنجد. در کنار اين ارزيابي‌ها، از آزمون‌هايي نيز براي تکميل شناخت دو طرف استفاده مي‌شود. درنهايت در يک جلسه مشترک همه يافته‌هاي مشاور از دو نفر و نظر او نسبت به ازدواج آنها، به بحث گذاشته مي‌شود. خيلي از مواقع خود همين جلسه پاياني مشترک و واکنش افراد نسبت به مواردي که گفته مي‌شود، ملاک بسيار خوبي براي سنجش يک زوج است. به‌عنوان مثال، فردي که يافته مشاور مبني‌بر اينکه او فرد شکاکي است را مي‌پذيرد و سعي در اصلاح خود مي‌کند، با فرد ديگري که اين مشکل را قبول نمي‌کند و با پرخاشگري واکنش نشان مي‌دهد، در تصميم‌گيري درباره اينکه او مي‌تواند فرد قابل اتکايي در زندگي باشد يا نه، بسيار تأثيرگذار است.
مشاوره پیش از ازدواج

 فرایند جلسات و مشاوره های قبل از ازدواج چقدر طول می‌کشد؟

معمولا بین ۴ تا ۱۰ جلسه است و گاهی این ۱۰ جلسه پنج تا شش ماه طول می‌کشد و چرا اینقدر زمان می‌برد

چون ما نیاز به زمان داریم که زوجین به سوالات خودشان بتوانند پاسخ دهند.

یکی از مهم ترین هدف های اصلی از مشاوره این است که ما به یک شناخت خوب از خودمان و طرف مقابل برسیم و حال می‌توانند تصمیم بگیرند که این خانم یا آقا مناسبشان هست یا خیر .

آيا خانواده‌ها هم بايد در اين جلسات حضور داشته باشند؟

مبنای مشاوره پيش از ازدواج بر‌اساس حضور و گفت‌وگو با دو نفري است که قصد ازدواج با يکديگر را دارند ولي گاهي اوقات حضور خانواده‌ها براي بررسي‌هاي بيشتر يا پيداکردن دليل مخالفت خانواه‌ها با ازدواج فرزندشان و يافتن تفاوت‌هاي فرهنگي الزام پيدا مي‌کند. در اين صورت در يک جلسه جداگانه از آنها خواسته مي‌شود که در اين جلسات حضور پيدا کنند.
آيا آزمون‌هايي نيز در اين مشاوره پيش از ازدواج استفاده مي‌شود؟ اين تست‌ها چه کاربردي دارند؟

معمولا آزمون‌هايي که در اين جلسات استفاده مي‌شود، آزمون‌هاي ارزيابي شخصيت است که بيشتر مبناي تکميلي دارند. بيشترين ارزيابي در جلسات مشاوره پيش از ازدواج براساس مصاحبه و مشاوره‌هاي حضوری است که انجام مي‌گيرد.

روانشناس یا مشاور ، در چه صورتي به دو نفري که براي ازدواج مراجعه کرده‌اند، مي‌گويد شما مناسب هم نيستيد و نبايد با هم ازدواج کنيد؟ درواقع، چه نشانه‌هاي خطري در فرد مي‌بيند که او را از ازدواج با فرد مقابل منع مي‌کند؟

تصميم‌گيري نهايي براي انتخاب يک نفر به‌عنوان همسر خود، برعهده دو نفري است که براي مشاوره پيش از ازدواج مراجعه مي‌کنند. يک مشاور پيش از ازدواج، هرگز «بله» يا «نه» قطعي به دو نفر نمي‌گويد، بلکه سعي مي‌کند ارزيابي کند دو نفر تا چه حد مي‌توانند با يکديگر زندگي خوبي داشته باشند ولي در اين بين نشانه‌هاي خطري وجود دارد که بايد جدي‌تر گرفته شود و حتما در صورت مشاهده به دو طرف تذکر داده می شود که در صورت ادامه پيداکردن اين موارد، حتما به مشکل برخواهند خورد. مثل اينکه دو نفر اهل گفت‌وگو با يکديگر نيستند، در جلسه مشاوره با يکديگر اختلاف نظر دارند و بحث و جدل مي‌کنند، به فرد مقابل خود بي‌اعتماد هستند و خاطره خوشي از رفتار و برخورد او در ذهن خود ندارد.

وضعيت امروز مشاوره‌هاي پيش از ازدواج در کشور ما چطور است ؟ 
در کشور ما و مخصوصا در شهرهای بزرگ با توجه به آگاهی و شناخت اهمیت این موضوع   استقبال گسترده‌اي از مشاوره پيش از ازدواج انجام مي‌گيرد و اين استقبال هم از سمت خود خانواده‌ها و هم زوج‌هايي است که قصد تشکيل خانواده را دارند.

 در طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج  چه اتفاقی می افتد؟

اولین کاری که انجام می‌دهیم می‌خواهیم به زوجین کمک کنیم همدیگر را بشناسند و بعد ازاین مرحله باید به آن ها کمک کنیم که شما چقدر باهم هماهنگی دارید.

آیا واقعا این زوج مناسب هم هستند یا خیر؟

تستینگ

یکی از مراحل مشاوره قبل ازدواج انجام می‌شود، تستینگ است .

تست های آسیب های روانشناختی مجموعه ای از تست های کوتاه و بلند متناسب با مراجعین انجام می‌شود تست هایی که بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ تا سوال دارد و نیاز است خانم ها و آقایان صادقانه پاسخ دهند و این سوال ها با سیستم تجزیه تحلیل می‌شود و ما جواب این تست هارا تفسیر میکنیم البته ناگفته نماند وقتی صحبت از تفسیر است ما حتما یک جلساتی تحت جلسه های محاسبه با این بزرگواران داریم…

پس تست هایی انجام می‌شود که می‌تواند کمک بزرگی به ما بکند که به شناخت بهتر افراد برسیم .

سنجش پرسش نامه

این پرسش نامه ها چه چیزی را می‌سنجند؟

این پرسش نامه ها ساختار شخصیتی و ساختار روانی این افراد را می‌سنجد اینکه ایا از نظر شخصیتی فرد دارای روان شناختی کامل هست

آیا دارای آسیب خاصی یا استرس یا خلق پایین یا سایر اختلالات روان شناختی هست یا خیر

به کمک این تست ها می‌توان تا حد قابل قبولی به جواب این سوال ها رسید

تست نیازها

تست های دیگری که انجام می‌شود تست نیازها است.

با کمک تست نیاز قرار است به یک پروفایلی از سلامت روان شناختی مراجعین خود برسیم و به کمک خودشان می‌توانیم کمک کنیم که ساختار خوبی داشته باشند و در نهایت تصمیم بگیرند باهم ازدواج کنند یا خیر ..

اگر ما با کسی ازدواج کنیم که دارای سلامت روانشناختی کامل هست یعنی با کسی ازدواج میکنید که از نظر فیزیکی و شخصیت سلامت کافی را دارد و این خوشبختی است اگر کسی سلامت روانشناختی کامل داشته باشد خودش را دوست دارد و می‌تواند طرف مقابل خود را دوست داشته باشد و به خود و دیگران آسیب نمیزد و احساس خوبی به خود و دیگران دارد بنابر این در کنار این فرد زندگی می‌کنید قطعا آسیب نمی‌بیند و به همه چیز شما اهمیت می‌دهد و شمارا در کنار خود می‌بیند و تعادلی بین خود و دیگری وجود دارد

اگر بتوانیم با کمک این جلسات به شما این آگاهی و دانش را بدهیم که شما با یک فردی که دارای سلامت کامل است ازدواج میکنید به شما خبر خوبی می‌دهیم که آینده خوبی خواهید داشت

یکی از موضوعاتی که زوجین ما را نگران کرده آمار بالای طلاق ها است و یکی از آسیب های مهم جامعه ما است

اینکه ما نگران بشیم وقتی آمار طلاق را می‌بینیم این نگرانی به تنهایی کفایت نمی‌کند اگر نگرانی باعث شود که به سمتی بریم آگاهی را از ازدواج بالا ببریم و عجله نکینم و شناخت خوبی از خودمان و طرف مقابل داشته باشیم اگر نگرانی طلاق باعث این کار ها شود خوب است

چه افرادی در مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند؟

سوال بعدی که مطرح است چه افرادی به ما مراجعه می‌کنند؟

زوجینی که مراحل اوایل آشنایی هستند و به صورت کاملا سنتی میخواهند ازدواج کنند احساس خوبی نسبت به هم دارند

طیف بعدی افرادی هستند که از آشنایی آن ها گذشته تا اینجا شناختی که بین آن ها ساخته شده شناختی که از خودشان ساخته شده و ملاک هارا شاید ندانند

طیف سوم زمان بیشتری گذشته و مدت زیادی باهم در ارتباطند و حتی بعضی ها به صورت غیر رسمی در قالب صیغه یا عقد کردند و مدتی هست باهم در ارتباطند

سوال بعدی این است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه چیز هایی اتفاق می افتد که در قسمت قبل گفتیم.

 

آیا خانواده ها هم در مشاوره  قبل از ازدواج باید حضور داشته باشند؟

در بعضی از زوجین خیر یعنی خودشان در راس فکر می‌کنند تصمیم می‌گیرند و تحصیلات دارند در این طیف نیازی به خانواده نیست

اما اگر خانواده ها باشند خیلی بهتر است و ما پیشنهاد می‌دهیم از جلسه سوم یا چهارم حضور پیدا کنند به دلیل مشکلاتی که بین زوجین اتفاق می افتد و خانواده ها باشند ما می‌توانیم به راحتی آن مشکل را حل کنیم و بهتر است حضور داشته باشند

آیا در جلسات مشاوره فقط آقا (زوج)یا خانم (زوجه)باید بیاید؟

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج حتما باید هر دو زوج باهم بیایند و در بعضی جلسات به آقا یا به خانم می‌گوییم نیم ساعت بیرون بنشیند و روی طرف مقابل کار می‌کنیم اما حضور هر دو زوج الزامی است و حتما باید باشند و در مصاحبه های بالینی حضور داشته باشند

تاثیر مشاوره قبل از ازدواج در زندگی

سوال بعدی این است که مشاوره های بعد از ازدواج تا چه میزان در پیشگیری مشکلات زناشویی موثر است؟

در خیلی از شهر ها اگر خیلی کار مهمی قرار است ما روان شناس ها انجام دهیم این است که باید انرژی

قابل توجهی برای مشاوره های قبل ازدواج بگذاریم و سطح آگاهی را بالا ببریم ما یک کنار بسیار موثر و مهمی انجام داده ایم و از آسیب های اجتماعی  پیشگیری کرده ایم پس هر صحبتی که تا اینجا مطرح کرده ایم راجب قبل از ازدواج است

زمانی که زوجین ازدواج کردند و برای هم مناسب هستند باز هم بعد از ازدواج به مهارت های خاصی نیاز دارند

زمانی که زوجین ازدواج کردند حتما تلاش کنند ۱۰ تا از مهارت های مهم زندگی را بیاموزند

مهارت ارتباط موثر، مدیریت استرس و خلق منفی خود آگاهی و …

وقتی ما ازدواج کردیم وارد مرحله بعدی می‌شویم و سطح دانش را در مورد زندگی مشترک باید بالا ببریم

شما در یک مرحله از یک متخصصی کمک میگیری که ماشین خوبی بگیرید و مناسب شما باشد و اطلاعات خوبی میگیرید و وسیله ای متناسب تهیه می‌شود در گام بعدی که این ماشین را گرفتیم باید وقت بگذاریم که چگونه با آن ماشین کار کنیم که به آن آسیب نزنیم

در مورد زوجین هم همین است و وقتی کیس مناسبی انتخاب کردند در گام بعدی باید مهارت همسر داری را بلد باشیم.

آيا در جلسات مشاوره پيش از ازدواج علاوه بر سنجش تناسب دو نفر با يکديگر مهارت‌آموزي نيز به افراد انجام مي‌شود؟ 
هدف اصلي مشاوره پيش از ازدواج، سنجش تناسب دو طرف در امر ازدواج است ولي در مواقعي پيش مي‌آيد که دو طرف با هم از نظر بسياري از ملاک‌ها همساني دارند ولي نياز است که براي ادامه زندگي خود و داشتن يک خانواده پويا، مهارت‌هاي زندگي مثل گفت‌وگو‌کردن، مهارت خودآگاهی ، مهارت حل تعارض،مهارت حل مسئله،مهارت قاطعیت و جرات مندی ،مهارت های ارتباطی، مهارت های تصمیم گیری و مهارت کنترل خشم  را ياد بگيرند. در اينجاست که ادامه پيداکردن جلسات مشاوره بعد از تصميم‌گيري براي ازدواج و پيش از رفتن زير يک سقف ضرورت پيدا مي‌کند.

جلسات مشاوره پيش از ازدواج به صورت فردي هم ممکن است اتفاق افتد يا حتما بايد با حضور هر دو نفر برگزار شود؟ 
براي هر چه بهتر برگزار‌شدن مشاوره پيش از ازدواج بهتر است که هر دو نفري که قصد ازدواج با يکديگر را دارند، مراجعه کنند ولي گاهي ممکن است که تنها يکي از طرفين براي مشاوره مراجعه کند. اين مسئله‌اي است که بسيار متداول است و هيچ ايرادي به آن وارد نيست ولي توصيه ما در اين موارد آن است که دو نفر حتما يک مشاور پيش از ازدواج را براي تصميم‌گيري انتخاب کنند و فرضا يکي از طرفين در محل کار خود به مشاوري مراجعه نکند و طرف ديگر به يک مشاور متفاوت. اين کار باعث ناهمخواني مي‌شود و ممکن است تناقض‌هايي را در تصميم‌گيري براي امر ازدواج ايجاد کند.

چه چالش‌ها و مشکلاتي در زمينه مشاوره پيش از ازدواج در کشورمان وجود دارد ؟ 

مسئله و دغددغه اصلي‌ای که در امر مشاوره پيش از ازدواج به‌ويژه در کشور ما اتفاق مي‌افتد، درک‌نکردن مسئله «چرايي ازدواج» از سمت دختر و پسرهايي است که قصد ازدواج با يکديگر را دارند. خيلي اوقات طرفيني که براي ازدواج مراجعه مي‌کنند، دليل و فلسفه مناسبي براي ازدواج ندارند و واقعا هيچ هدفي را از تشکيل يک زندگي دنبال نمي‌کنند و براساس تصميم‌هاي هيجاني و ناگهاني و بدون فکر‌کردن، تصميم مي‌گيرند که خانواده تشکيل بدهند. در اين بين، خيلي از خانواده‌ها هم فکر مي‌کنند ازدواج‌کردن مثل تکاليف ديگر زندگي مانند درس‌خواندن يا کار پيداکردن است که حتما و هر چه زودتر بايد انجام شود و همين اصرار و در تنگنا قراردادن دختر يا پسرشان براي ازدواج‌کردن، باعث تصميم‌گيري‌هاي نادرست مي‌شود که علت بسياري از طلاق‌هاي امروزه نيز هست.

چه راه حل هایی از سوی روانشناس در مرحله‌ مشاوره پیش از ازدواج به افراد داده می‌شود؟
در مشاوره پیش از ازدواج، مشاور جلساتی به‌صورت انفرادی و زوجی، هر یک از طرفین را مشاوره می‌دهد؛ گاهی اوقات بعضی از مشاوران آزمونهای معتبری را به صورت کتبی از طرفین می‌گیرند که احتمال موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را بررسی می‌کند البته احتمال به‌ معنی قطعیت نیست؛ این آزمونهای شناختی به‌منظور شناخت زیرساختهای شخصیتی طرفین به‌کار می‌رود به‌عنوان مثال، در نظر بگیرید از طریق این آزمونها، فردی درون‌گرا شناسایی شود که تمایل به کناره‌گیری، سکوت، تنهایی و خلوت دارد؛ در مقابل فردی که برون‌گرا است و حضور در جمع، خرید کردن و مهمانی رفتن را ترجیح می‌دهد، مسلماً این دو نفر در ارتباط با هم به مشکلاتی برخورد خواهند کرد، چرا که خصوصیات زیرساختی شخصیت‌شان با هم متفاوت است، به این معنی که یک نفر همیشه باید گذشت کند و خواسته‌های خود را نادیده بگیرد.

مشاور در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوتهای زیر‌بنایی شخصیت را دارد و نظر زوجین را نسبت به این تفاوتها جلب می‌کند؛ موارد دیگری که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها، و رمز و رازهای طرفین است؛ مشاوره قبل از ازدواج به طور کلی مشاوره برای انتخاب مورد مناسب برای یک عمر زندگی است.
هدف اصلی در مشاوره پیش از ازدواج چیست و کدام مرحله‌ی مشاوره از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است؛ این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره ازدواج است زیرا جنبه‌ پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود؛ اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که انسانها از یکدیگر شناخت کافی ندارند بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیاز داریم.

باتوجه به اینکه مشاوره در حین ازدواج زمانی است که ازدواج زوجین قطعی شده، چه اثری در این مرحله در روند زندگی آنها دارد؟
هدف از مشاوره در حین ازدواج، تحکیم پایه‌های زوجین است؛ شناخت زوجین از یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات درباره‌ روان‌شناسی زن و مرد، چگونگی رفتار صحیح آنها با یکدیگر و جلوگیری از بروز اختلاف نظرها و عمیق شدن آن‌، از اهداف این مرحله مشاوره است.

اطلاعات در مورد شخص، در زمینه‌های مختلف جسمی، توانایی و محدودیتهای روانی و اطلاعات در مورد جنس مخالف مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ زن نباید فراموش کند که شوهر او یک مرد و مرد نباید فراموش کند که همسر او یک زن است؛ زن و مرد از نظر جسمی و فیزیولوژیکی ( استخوانبندی، رشد اندامها، قد، مواد چربی، رنگ پوست و قدرت بدنی) و ابعاد روانی مانند هیجان، عواطف، خواب و رویا ، کلام، اطاعت، عشق و دوستی، صبر و حوصله، سرعت عمل و نحوه گوش دادن با یکدیگر تفاوت دارند.

آگاهی و اطلاعات زن و مرد از تفاوتهای فردی یکی از آمادگیهای اساسی برای ازدواج است.

مشاوره بعد از ازدواج به چه میزان در پیشگیری از بروز اختلافات تأثیرگذار است؟

زوجین در این مرحله، یعنی شروع زندگی مشترک مسائل فرهنگی، عقیدتی، اجتماعی و سنن مورد قبول یکدیگر را عملاً تجربه می‌کنند و ممکن است قادر به حل پاره‌ای از تعارضات و اختلافات نباشند بنابراین مشاوره در این مرحله برای راهنمایی آنها و پیشگیری از بروز اختلاف مفید خواهد بود؛ در این مرحله زوجین با مراجعه به مشاور،  مهارتهای مختلف زندگی و زناشویی را آموزش می‌بینند.
افراد نباید حتماً زمانی که به مشکلی بر می‌خورند به مشاور  یا روانشناس مراجعه کنند؛ انسان برای ورود به هر دوره جدیدی از زندگی نیازمند آموزش است اگر زندگی زناشویی را جدی‌ترین دوره رشد هر انسان تلقی کنیم، باور اینکه در این دوره رشد، نیازمند راهنمایی هستیم، عجیب نیست.

چه زمانی برای بچه دار شدن مناسب است ؟

زمانی که شما ازدواج خوبی داشتید و یک یا دوسال از ازدواج گذشت و از هم راضی هستید و مشکلات را به راحتی حل میکنید این شرایط شرایطی است که می‌توان مهمان با ارزشی را به زندگی خود دعوت کنیم و می‌توانید در دوره فرزند پروری شرکت کنید.

مشاوره پیش از ازدواجمشاوره آنلاین

این مشاوره به شما کمک می کند ، که به صورت آنلاین مشکلات و سوالات خود را مطرح می کنید و تست آنلاین بدهید و کمک به بهبود ارتباطات و کسب مهارت برای شروع یک زندگی مشترک انجام میشود.

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج نوعی درمان است که زوج ها را برای ازدواج آماده می کند. مشاوره می تواند به شما اطمینان دهد که یک رابطه قوی و سالم دارید و شانس شما برای داشتن یک ازدواج پایدار و رضایت بخش بالاست. طی مشاوره ها، نقاط ضعفی که می تواند در آینده منجر به مشکلاتی شود، شناسایی شده و راهنمایی های لازم ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *