آموزش تربیت جنسی کودکان توسط دکتر احمد شریف نژاد
05 ژانویه

آموزش تربیت جنسی کودکان توسط دکتر احمد شریف نژاد | قسمت سوم

آموزش تربیت جنسی کودک – قسمت سوم در این ویدئو دکتر احمد شریف نژاد – روانشناس سلامت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نيشابور (استادیار) – یکی از مهارت های زندگی را که در ارتباط با تربیت جنسی کودک شما میباشد آموزش میدهد(قسمت سوم)

 

آموزش تربیت جنسی کودک

تربیت جنسی چیست؟

تعلیم و تربیت به معنای رشد تدریجی و متناسب با استعداد افراد است، وقتی از آموزش جنسی صحبت می کنیم، هدف ما رشد تدریجی و هماهنگ استعدادها و توانایی های ذهنی کودک است که در زمینه موضوعات جنسی اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، آموزش جنسی کودکان شامل ایجاد شناخت دانش و اطلاعات، احساس احترام و رفتار مناسب، قدرت تصمیم گیری و مهارت های مرتبط با مسائل جنسی در کودکان است. در آموزش جنسی آنلاین با ارائه اطلاعات مناسب در مورد مشکلات جنسی و رفتار صحیح با کودک انجام می شود.

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش بهتر فرزندان و تربیت جنسی فرزندان می توانید با دکتر روانشناس مختصص تماس بگیرید.

محیط آموزشی در تربیت جنسی کودک

مهمتر از اطلاعاتی که به کودک داده می شود، فضایی است که در آن اطلاعات جنسی داده می شود. اگر این اطلاعات در خانواده و والدین و در محیطی امن همراه با محبت و عشق وجود داشته باشد، زمینه ساز آینده کودک می شود. اما وقتی کودک این اطلاعات را در محیط همکلاسی ها و دوستان هم سن و سال خود دریافت می کند، معمولاً پر از شوخی و تمسخر، جنسیت خاص و گره خورده به اصل لذت است.

تربیت جنسی کودکمهم این است که موضوعات جنسی در ذهن کودک با چه موضوعاتی مرتبط است. آیا با عشق، تعهد، مادری و پدری، مسئولیت و امری خطیر و مهم همراه است یا با شوخ طبعی، لذت، عدم تعهد و تفریح موقت همراه است؟ تعیین این مشکل بستگی به محیطی دارد که کودک در آن مشکلات جنسی دارد.

خوب، البته، نوع آموزش جنسی کودکان در خانواده ها بسته به فرهنگ، قومیت، نژاد، مذهب و حتی خرافات متفاوت است. به همین دلیل برخی از خانواده ها به دلیل داشتن اطلاعات ناکافی و پنهانی در مورد مشکلات جنسی ترجیح می دهند وجود مشکلات جنسی را انکار کنند. این رفتار والدین به کودک در سنین پایین روشن می کند که نمی توان به راحتی در مورد موضوعات جنسی بحث کرد.

به همین دلیل، تربیت جنسی کودکان در این خانواده ها داوطلبانه و آگاهانه نیست و کودک بر اساس آنچه در تلویزیون و سریال ها می بیند، از دوستان و همکلاسی ها و در محیطی کاملاً نادرست و غیرقابل اعتماد، آموزش جنسی می گیرد. مشکلات جنسی را منتقل می کند. و در این صورت، قطعاً نمی توان امیدوار بود که امور جنسی با امور خوب مرتبط شود.

گاهی اوقات خانواده ها به دلیل ترس از دادن اطلاعات نادرست و ناقص به کودک از این کار اجتناب می کنند و یا می ترسند عدم دادن اطلاعات صحیح به کودک باعث انحراف یا تحریک جنسی در کودک شود. درست است که والدین باید در مورد نحوه تربیت جنسی فرزندان خود آموزش ببینند، اما مهم‌ترین نکته این است که حتی اگر والدین در تربیت جنسی کودک خوب عمل نکنند، بسیار بهتر از این است که به محیط، دوستان و رسانه‌ها بگویند. ترک کردن که مطمئناً نسبت به مسائل جنسی نگرش دارد. این به سادگی مبتنی بر اصول متفاوتی است که احتمالاً بسیار دور از ذهنیتی است که شما می خواهید به فرزندتان القا کنید.

تاثیر اهمیت آموزش جنسی در کودکان

آموزش جامع جنسی، بروز حاملگی در نوجوانان، عفونت‌های مقاربتی و خشونت جنسی را کاهش می‌دهد، به ویژه هنگامی که با جلوگیری از بارداری مقرون‌ به‌ صرفه و در دسترس، مراقبت‌های بهداشتی باروری مقرون‌به‌صرفه و در دسترس، و خدمات اجتماعی با منبعی معتبر همراه شود. در این موضوع آینده همه در خطر است. زمان آن فرا رسیده است که اجازه ندهیم نفوذ مذهبی، تبلیغات و انگ اجتماعی مانع از به اشتراک گذاشتن اطلاعات واقعی و مهم درباره جنسیت و جنسیت انسان با خردسالان شود.

آموزش جامع جنسی می تواند سوء استفاده جنسی را کاهش دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که آموزش جامع جنسی در مدرسه که توانایی امتناع را تقویت می کند، یک عامل محافظتی مستقل در جلوگیری از تجاوز جنسی است، و نویسندگان همچنین پیشنهاد می کنند که “آموزش جنسی جامع قبل از دانشگاه که همچنین بر “توانایی متمرکز” برای امتناع از موارد ناخواسته تمرکز دارد. رابطه جنسی، این می تواند یک استراتژی موثر برای جلوگیری از تجاوز جنسی در محوطه دانشگاه باشد. همین مطالعه عوامل خطر آزار جنسی، از جمله تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACEs) و تماس جنسی ناخواسته قبل از دانشگاه را شناسایی می کند.

تربیت جنسی کودک

تربیت جنسی کودکان را چه زمانی شروع کنیم؟

آموزش جنسی کودکان از چه سنی باید شروع شود؟ آیا زمان آموزش جنسی در نوجوانی یا دبستان فرا رسیده است؟ یا شاید زودتر؟ در هر سنی چه مقدار اطلاعات باید در دسترس باشد و آیا موضوعاتی وجود دارد که در سنین خاص نباید با کودک صحبت کرد؟

در پاسخ باید گفت که زمان تربیت جنسی کودکان با سؤالات کودک تعیین می شود. بهترین زمان برای صحبت در مورد رابطه جنسی زمانی است که کودک در مورد رابطه جنسی کنجکاو است و سوال می پرسد. سوال کودک نشان می دهد که ظرفیت ذهنی کودک به درجه ای از رشد رسیده است که چنین سوالی به ذهنش خطور کرده است. بنابراین، هیچ معیار دیگری برای آموزش جنسی به جز آنچه کودک با سؤالات خود تعیین می کند، وجود ندارد.

هنگامی که کودک شروع به یادگیری بیشتر در مورد بدن خود می کند و نام اندام های مختلف خود را از شما می پرسد، این بهترین زمان برای آموزش جنسی است. در این توضیحات چیزی برای همه وجود دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

از نوزادی تا دو سالگی

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما نوزادان رفتارهای جنسی نیز دارند. دست به اندام تناسلی خود می زنند، پسرها نعوظ می گیرند و بی خبر از روابط اجتماعی، در مقابل دیگران خودارضایی می کنند. طبیعی است که کودک در این سن به اندام تناسلی خود دست بزند، آن را به دیگران نشان دهد، کلمات جنسی را تکرار کند و از برهنه بودن لذت ببرد. در اینجا باید به آنها گفت که لباس های خود را بالا بکشند و دست های خود را از لباس بیرون بیاورند. به آنها بگویید: “این در مقابل دیگران نیست.” شما نباید کودک را خجالت زده یا خجالت زده کنید. گاهی اوقات بهتر است حواس کودک را از این کار منحرف کنید.

در این سن باید نام اندام های جنسی را به کودک آموزش دهید. وقتی پوشک او را عوض می‌کنید یا او را حمام می‌کنید، بگویید: «این دست شماست، این شکم شماست، این آلت تناسلی شماست.» در مورد بچه‌ها این سوال پیش می‌آید که چرا برخی از اعضای بدن نام دارند، اما برخی دیگر نام ندارند. این نقطه شروعی است که این قسمت ها مخفی هستند و نباید در مورد آنها بحث کرد. اما اگر نام اعضای مختلف بدن (آلت تناسلی، بیضه، فرج، واژن، مقعد) را به کودک بگویید دیگر احساس شرم و خجالت نمی کند. هدف شما این است که کودک بین اندام های جنسی و غیرجنسی خود تفاوتی قائل نشود.

 

تربیت جنسی کودکدو سالگی تا پنج سالگی

آموزش جنسی برای کودکان در این سن مستلزم آن است که کودکان اصول اولیه تولید مثل را درک کنند: یک مرد و یک زن با هم یک فرزند دارند و کودک در رحم زن رشد می کند. بچه ها باید بفهمند که بدنشان متعلق به آنهاست. در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی و بدن به آنها آموزش دهید. آنها باید بدانند که افراد دیگر فقط مجاز به لمس قسمت های خاصی از بدن آنها هستند و هیچکس غیر از والدین آنها مجاز به لمس اندام های عورت آنها نیست.

در این سن، کودکان نه تنها نسبت به بدن خود، بلکه نسبت به بدن دیگران نیز کنجکاوی نشان می دهند. کودک در ۲ و ۳ سالگی متوجه تفاوت اندام جنسی زن و مرد می شود. می توانید نام اندام های جنسی زن و مرد را به کودک آموزش دهید و با استفاده از تصاویر یا تصاویر تفاوت بین اندام های زن و مرد را توضیح دهید.

تربیت جنسی کودکبازی های سنین کودکان

در این سن کودکان برای ارضای حس کنجکاوی خود بازی هایی مانند بازی دکتر انجام می دهند. آنها هنگام بازی یکدیگر را لمس می کنند. در این سن، کودکان بازی «تو به من نشان بده، من به تو نشان خواهم داد» را انجام می دهند.

وقتی این مدل‌های کنجکاو را می‌بینیم، بدون سرزنش یا شرمساری به آن‌ها توضیح می‌دهیم که اندام تناسلی اندام خصوصی است که هیچ‌کس اجازه ندارد به آن نگاه کند یا لمس کند. سپس با چیزهای جذابی مانند غذا حواس او را پرت می کنیم. در عین حال می دانیم که رفتار این کودک نشانه کنجکاوی است. به همین دلیل تفاوت اندام جنسی مرد و زن، کودک و بزرگسال را برای کودک توضیح می دهیم.

ما حقوق کودک را یاد می دهیم. اینکه هیچکس بدون میل شما حق ندارد شما را در آغوش بگیرد یا لمس کند. شما همچنین حق ندارید بدون میل کسی را لمس کنید یا در آغوش بگیرید. اگر کسی بدون اجازه شما را لمس کرد، باید فوراً به والدین خود بگویید زیرا هیچکس حق ندارد بدون اجازه بدن شما را لمس کند. با صدای بلند و محکم به او بگویید: “تو حق نداری به من دست بزنی، من این کار را دوست ندارم.”

همانطور که قبلا ذکر شد، لمس آلت تناسلی در این سن طبیعی است. با این حال، اگر کودک به طور مداوم این کار را انجام دهد، ممکن است نشانه ای از اضطراب، نیاز به توجه یا سوء استفاده جنسی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *